lauantai 14. toukokuuta 2016

Herkkuhetket & ruokailut tasapainoon

                     




  TASAPAINOON  HERKUTTELUT & RUOKAILUT




Kun saat nämä kaksi asiaa tasapainoon voit varmasti paremmin.
Itse olen jo vuosikymmenet paininut oikeiden ja väärien ruoka-aineiden kanssa ja kokeillut kaikenlaisia ihme diettejä. Vaikka  ei minun olisi tarvinnut edes pudottaa painoa, mutta ennen minulla oli vääristynyt kehon kuva itsestäni ja mielestäni muistutin rotevaa naisvartaloa. Vakka totuus oli, että olin pitkä ja hoikkavartaloinen. Aikoinaan mieleni myös valehteli siitä, että jos laihtuisin tai edes valitsisin karkkipäivän sijaan rankan treenin ja söisin vain vihanneksia minusta pidettäisiin silloin enemmän ja hyväksyttäisiin joukkoon paremmin. Tämä aikaisempi ajattelutapani johtuu ehkä  siitä kun minua kiusattiin lapsuusiellä henkisesti ja fyysisesti. Mikä jatkui sitten ammattikouluun asti. Minua nolattiin, alistettiin, syrjittiin, haukuttiin, tönittiin ja  pahoinpideltiin ym.


Nykyisin tiedän sen, että kelpaan  sellaisena kun olen ja pärjään ihan hyvin tässä ja nyt. Oli sitten painoni enemmän tai vähemmän  kuin aikaisemmin. Se ei tee minusta sen huonompaa ihmistä kuin muutkaan ovat.
Ennen kaikkea olen pikkuhiljaa oppinut hyväksymään itseni, vaikka herkuttelisin parikin kertaa kuukaudessa tai muutama lisä
 kilo tulisi vartalooni 😊

Tänään siihen itseasiassa havahduin. Kun tuli yhtäkkiä ihan jäätävä suklaa himo kesken kauppareissun. Kaupassa ollessani  minulle tuli todella huono omatunto ja erittäin ristiriitaisia fiiliksiä tästä sponttaanista suklaan tarpeesta. Kun sitten saavuin karkkihyllylle sumensin mieleni ja otin päättäväisesti lempi suklaani hyllyltä. Heti laitettuani suklaan ostoskoriini aloin taas epäröidä valintaani.
En kuitenkaan kehdannut /pystynyt viemään suklaata takaisin vaan suklaat päätyivät kassan kautta ostoskassiini.
Kotiin saavuttuani minulla oli jo  kamala nälkä ja herkkuhammastakin kolotti. Joten ensin  päätin syödä  lämpimän ruuan ja sen jälkeen annan itseni herkutella ostamallani suklaalla.  Sain vain nautituksi suklaasta kolme riviä kunnes jo kroppani  ilmoitti tavallista aikaisemmin suklaa kiintiöni olevan täysi. Se oli ensimmäinen kerta ikinä kun ei tullut tämän jälkeen morkkista eikä ähkyä ja luulen, että oli aika hyvä buusteri ilta salia varten.

se on tärkeää syödä niin, että on hyvä ja energinen olo. Eikä vain syödä liian rajoittuneesti kokoajan. Olen huomannut, että kroppaa kuuntelemalla on kylläisempi pidempään ja tyytyväisempi. Kuin tuijottamalla vaaan numeroita tai syömällä vain vähä hiilihydraattisia ruoka-aineita.



Ihmisen kroppa on niin viisas. Kun se on tottunut terveelliseen ja tasapainoiseen ruokarytmiin ja ravintoon se, myös osaa vaatia mitä se milloinkin kaipaa. Joinakin viikkona voit kaivata enemmän hiilihydraatteja  se näkyy yleensä treeni tehon laskussa. Voit , myös tuntea itsesi tavallista väsyneemmäksi kokoajan. Tämä asia korjaantuu yleensä kun lisäätään ruokavalioon ,vaikkapa pataattia, pastaa ja hyviä rasvoja. Sitten välillä voit ottaa vähähiilihydraattista ruokavaliota käyttöön kun taas tunnet jaksavasi enemmän, jonka avulla yleensä turvotuskin tasaantuu.

Herkkuhetkiin 

 Kun joskus sitten tekee herkkuja mieli niin itse herkuttelen yleensä ruis sipseillä,  raaka kasviksilla ja hedelmä lohkoilla  ja tietysti suklaalla, mutta suklaata harvemmin.
🍉🍍🍬  🍫🍍 🍉🍬  🍫 🍍🍉

Ruokarytmini

Yritän syödä se viisi tai kuusi kertaa päivässä jossa 3 aterialla on proteiinia ja kasviksia tai salaattia  välipalana toimii usein kreikkalaiBen jugurtti banaanilla tai marjoilla, jotta verensokerin pysyisi mahdollisimman tasaisena ja oloni hyvänä. Mieleni on paljon tasapainosempi kun syön tasaisin väliajoin ja riittävästi  mutta terveellisesti.  Olen onnellisempi nykyään kuin koskaan!



KUN MUISTAA HYVIN SYÖDÄ JA LIIKKUA ON SINULLA OIKEUS JOSKUS PIKKU HERKUTTELUIHINKIN!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti